התעשייה מתחברת לאקדמיה
שיתוף פעולה מיוחד בין שח"מ מקורות והמכון הטכנולוגי HIT המאפשר להתנסות הלכה למעשה בפיתוח טכנולוגיות עתידיות עבור תעשיית המים  תוך כדי לימודי תואר

שח"מ מקורות, חברת תשתיות המים המובילה בישראל, והמכון הטכנולוגי HIT בחולון, מפעילות בשנתיים האחרונות מעבדה משותפת לסטודנטים ולעובדי מקורות, אשר פועלת לחיזוי תקלות במשק המים ומסייעת בהכשרת דור העתיד של מהנדסי המים בישראל.

המעבדה החדשנית, שעלות הקמתה עומדת על כ-800 אלף שקלים, כוללת ציוד מתקדם שנועד לנתח מידע בזמן אמת ולהחיל עליו מודלים שונים של חקר ביצועים. שח"מ מקורות גם הציבה יחד עם HIT דגמי מנועים, אשר מעבירים נתונים אל המעבדה לאורך כל שעות היום ובכך בעצם יצרו סימולציה של תחנת קידוח ושאיבה אמיתית, דבר שיסייע בחיזוי אירועים ותקלות אפשריות: "באמצעות הסטודנטים במעבדה נוכל לבצע ניתוחים סטטיסטים שיביאו להקטנה בהוצאות האחזקה של ציוד שאיבה, וזיהוי תקלות עוד לפני שהן מתרחשות. מדובר בחיסכון משמעותי למשק המים בישראל" מציין בועז קיפר סמנכ"ל להנדסה .

"מלבד החיסכון הכספי, את חברת שח"מ מקורות מעניינת בעיקר השמירה על אספקת מים רציפה ותקינות  המתקנים" מספר ניקו קרפין, מנהל מדור פיקוד מקומי ומוביל הפרויקט ב-HIT: "קחו לדוגמה את הקו לירושלים. באמצעות המעבדה אנחנו יכולים לזהות תקלה שמתפתחת במנוע המוביל מים לעיר כחצי שנה לפני שהיא מתרחשת בפועל. בזמן הזה אנחנו יכולים להזמין את הציוד המתאים ולהכין את הצוותים לעבודה, הרבה לפני שהמתקן כולו מושבת בגלל משאבה או מנוע שאינו תקין. כך אספקת המים הרציפה נמשכת כל העת, באמצעות טכנולוגיות פיקוח ובקרה ברמה עתידנית".

המעבדה משמשת להדרכות וקורסים למהנדסי מקורות. התוכנית העתידית של המייזם הזה הוא בעצם לפתח מוצר מדף  "זיהוי אנומאליות לציר מנוע/משאבה " המשלב עבודת מחקר ע"י אקדמיה וניסיון רחב שנים של שח"ם. כבר עכשיו נבנתה תוכנית רב שנתית להדרכות שוטפות בתחום פיקוד ובקרה.

שילוב סטודנטים במעבדה המפעילה את מתקני החברה מייצר "חממה תאגידית" – מיזם המספק לסטודנטים את החלק שלהם בתחום הטכנולוגי ולשח"מ מספק מוצר איכותי והייטקי – ומביא לרווח לשני הגופים: "בעידן החדש אנו נדרשים לעשות התאמות ולהכניס חדשנות בחברה ותיקה בת 60 שנה. אחד הרעיונות הוא שיתוף פעולה עם האקדמיה" מספר ניקו ומוסיף: "אני בוגר HIT, והנגיעה בפרקטיקה הייתה מאוד חסרה לי לאורך הלימודים. לא היו לי הכלים לזהות מה אני באמת שווה בחוץ, בתעשייה. בשיתוף פעולה מיוחד עם המרצים, יחידת מעבדות ועם מארק ישראל, מנהל תחום פיתוח עסקי במכון HIT, הקמנו בשיתוף פעולה מלא את המעבדה הזו".

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT מוסיף כי: "באמצעות המעבדה יוכלו סטודנטים להנדסת מים להתנסות בסביבת עבודה אמיתית ולהיות מוכנים יותר ליום שאחרי הלימודים, ובמקביל, תוצאות החקר של המעבדה יסייעו לשפר את היעילות של מוצרים שמייצר חברת שח"מ למשק המים".

בשח"מ מקורות ו-HIT מתכננים כי בעתיד תספק המעבדה פתרונות חדשניים גם להיבטים נוספים של עולם התשתיות כמו חשמל ותחבורה, על מנת לשדרג את המרחב האורבני תוך שיפור ניצול המשאבים הקיימים בו. לשם כך הוקם בפקולטה למדעים של המכון מרכז ייעודי להובלת שיתופי פעולה בין האקדמיה לתעשייה אשר יפעל לחיבור בין מומחים בישראל לסטודנטים הלומדים בו, כדי שיחד יובילו פתרונות בתחומים הנמצאים בחוד החנית של התעשייה בארץ ובחו"ל.

הסתקרנתם? רוצים להיות חלק מסביבת עבודה טכנולוגית ומתפתחת, אנו מחפשים אתכם מהנדסי העתיד בתחום חשמל ובקרה!