בריכה של ידע

הרצל חושבחתי החל את דרכו בשח"מ לפני כ- 30 שנה. לאחר קורס מנהלי עבודה הוא החל בשיקום בריכות מים בכל רחבי .

 

אז מה זה אומר בעצם, לשקם בריכות? ומהו תפקידן באספקת המים?

 

ובכן, סיפרנו לכם הרבה אודות משאבות שח"מ הייחודיות, אשר מיוצרות ומותקנות ברחבי הארץ כבר 65 שנה. משאבות אלה שואבות מים מקידוחים או במעלה ההר (תחנות דחיפה, בוסטר). אולם, מה עושים עם המים שנשאבו? האם מזרימים אותם היישר אלינו, הצרכנים והצרכניות?

 

התשובה היא לא, מאחר שפעולה כזו עלולה ליצור לחץ גבוה של מים ואף לפוצץ את הצינורות. הפתרון, אשר נמצא בארץ בשנות ה- 50-60, היה להקים את הבריכות כתחנות ביניים. בריכות אלה מאפשרות איזון לחצים, כמו גם אגירת מים כגיבוי, למקרים של הפסקות מים או פיצוץ בקווים.

 

ברחבי הארץ יש כ-750 בריכות העשויות מבטון, נמצאות מעל הקרקע, וביכולתן להכיל בין 500 קוב ל-30,000 קוב של מים. ברם, כיוון שהבריכות הוקמו לפני שנים רבות, ולפי התקנים ואיכות חומרי בנייה של התקופה ההיא, הן נזקקות מדיי פעם לתיחזוק ולשיקום. שכן, במהלך הזמן מתפתח בבריכות אלו בלאי של בטון וברזל זיון, ויש להחליף את החלקים הפגומים, על מנת להמשיך להפעיל אותן במערכת המים.

 

ישנם מספר סוגים של בריכות, כדוגמת בריכות דרוכות במספר שיטות דריכה, בריכות רתומות ופרקיות, בריכות עם גג כיפה או טרומי. לכל סוג בריכה יש מאפיינים ייחודיים משלה ולכן גם התקלות, גם האמצעים לשיקומה, וגם התדירות של השיקום עצמו, מתבצע על פי מצבה. משך השיקום נע בין שבועיים לשלושה חודשים, וכולל: החלפת מערכת דריכה, שיקום ושיחזור בטון עם חומרים שונים לפי המפרט, איטום תפרים, החלפת צנרת כולל חדירות חדשות מתחת לרצפת הבריכה, איטום גגות עם חומרים שונים לפי המפרט, חיזוק אלמנטים עם מערכות סיבי פחמן, הסדרת חצרות ומערכות מגופים, וצביעה.

 

לסיכום, בריכות המים מהוות חלק חשוב ובלתי נפרד ממערכת אספקת המים, וכפי שהרצל מתאר: "ניהול שיקום הבריכות מאתגר אותי, אך אני שואב הנאה בעיקר מהידיעה שאני מסייע בפעולת הולכת המים לתושבים, ובכך תורם את חלקי הצנוע למדינה".