משאבות מים לתחנת שרגא

לפני מספר שבועות הושלם תכנון וייצור של 4 משאבות מים בקוטר של 40" (101.6 ס"מ) ובספיקה של 7,000 מק"ש (7 מיליון ליטר לשעה) לתחנה .

 

משאבות כחוללבן אלה מדגם 40-6300 GH פותחו בשח"מ, ומתוכננות להתקנה בתחנת שרגא ולקליטת מים מותפלים אשר יתקבלו ממתקן ההתפלה גליל מערבי. המשאבות פותחו ע"י הנדסת מכונות של שחמ בניהולו איגור קולודין

 

לאחר הייצור, נשלחה אחת מהמשאבות לבדיקה במכון בדק באיטליה, ובוצע טסט לפי תקן HI14.6. המבחן אושר בהצלחה באיטליה והתוצאות הצביעו על יעילות של 87.4%, כלומר 1% מעל ההתחייבות. המשמעות היא חיסכון אנרגטי רב בצריכת החשמל על פני שנים רבות, חיסכון זה מצטבר לכדי מאות אלפי שקלים.

 

המשאבה בנויה מחומרים מורכבים, ביניהם סופר דופלקס וציפויפנימי מיוחד לתאים אשר מקנה מעבר מהיר של המים בחיכוך מינימלי. שימוש מבוצע בחומרים העומדים בתקן מי שתיה 5452.

 

יש לציין כי דגם זה הינו הגדול ביותר שפותח בשח"מ ובישראל כולהוקיבל את אישור החדשנות מהמדען הראשי.

 

בטרם ייצור המשאבות נבנו דגמי אב טיפוס אשר נבדקו במכון בדק בינלאומי ע"י מומחים, כאשר התוצאות שהתקבלו היו טובות מבחינה הידראולית וכן מבחינת ספיקה, לחץ ויעילות.

 

לאחר פיתוח דגמי האבטיפוס ובחינתם בחו"ל, החלה שח"מ לייצר סדרת משאבות עבור תחנות מים ארציות גדולות המספקות מים לכל הארץ, לרבות התחנות בקו ה-5 של מקורות לירושלים, כמו: שורק, חולדה, כפר אוריה, חפץ חיים ועוד. בתחנות אלה תוכננו ע"י שח"מ ראשי משאבות ודודים בגודל 76"-90".

 

כדי לשפר את יעילות עבודת המשאבות ולספק כמות מים מקסימלית תוך הקטנת צריכת האנרגיה, הושלם תהליך חדשני של שימוש בציפויים מורכבים מיוחדים לציוד השאיבה.

 

שח"מ גאה להיות פעם נוספת מובילה טכנולוגית אשר נותנת מענה לדרישות צרכי המים של המדינה.

 

תודה והערכה גדולה שלוחה למר גנדי חפץ אשר החל לפני מספר שנים את פיתוח משאבה זו כשניהל את מדור הנדסת מכונות ואת פיתוח המשאבות בשחמ

 

מכון בדק משאבות

מכון בדק המשאבות פועל משנת 1957 לבדיקות הידראוליות של משאבות מים אנכיות, תת מימיות ואופקיות לפי תקני בדיקה בינלאומיים.

 

מדי שנה נבדקות במכון הבדק של שח"מ מקורות ביצוע עשרות משאבות אנכיות, באמצעות מערכות המחשוב והפיקוד המתקדמות ביותר בארץ.
המכשור והמערכות במכון מאפשרים בדיקה של משאבות בטווח ספיקה של 0 עד 4,500 מק"ש (מטר מעוקב בשעה) וכן מדידת לחץ של עד 700 מ' (70 Bar). 

 

בימים אלה הסתיימו עבודות הקמת מערך לבדיקת משאבות אופקיות.
העמדה תוכננה לבדיקת משאבות אופקיות בספיקה עד 900 מק"ש ללחץ 60 אט' והספק מנוע עד 700 כ"ס.