פרויקט תאגיד מי שקמה

לפני מספר שנים שח"מ מקורות זכתה במכרז לעבודות שדרוג ציוד ניטור למתקני מים וביוב בתאגיד, העוקבים אחר גובה המפלסים והלחצים.

 

פרויקט זה חולק לשלושה שלבים:

שלב א' – עבודות שדרוג מערכות הבקרה בתחנות מים עליהן אחראי התאגיד, כגון: בית דגן, תחנת אזור, תחנת לוחמים, תחנת חולון, תחנת הולץ ועוד. שלב זה ארך כשנה.

שלב ב' – התקנת מערכות ניטור, מדי לחץ ומדי מפלס בכל רחובות העיר. שלב זה ארך גם הוא כשנה.

שלב ג' – שדרוג תחנות מי קיץ והקמת חדר בקרה ושליטה על תחנות התאגיד.

 

כרגע הפרויקט נמצא בשלב ג', כאשר כבר התקבלה פנייה להצעת מחיר עבור שלב ד' – הרחבת התקנות ציוד ניטור מתקדמות ברחבי התאגיד.

 

בפרויקט תאגיד מי שקמה, שח"מ התקינה מערכות מתקדמות המסוגלות לנטר את התהליכים המתרחשים מתחת לפני האדמה במערכות ביוב, להשיג מידע על תקלות, סתימות, עליית מפלס הביוב, ושידור הנתונים למערכות הבקרה. למשל, ברגע שמפלס המים עולה יתר על המידה – מתקבלת התרעה בחדר הבקרה לצורך טיפול. כאשר בפרוייקט זה שח"מ הייתה אחראית על ביצוע ההתקנה של מערכות מתוחכמות אלו, ביצוע האינטגרציה והתפעול בחדר הבקרה, כולל הגנת סייבר על המערכות מפני פריצה.

 

יש לציין, שבזכות ניסיונה הרב של שח"מ, חברי הצוות בפרוייקט (ובכללם מר ניקו קרפין, מנהל מדור פיקוד מקומי וסייבר בשח"מ), הצליחו לזהות פתח לייעול המערכת והפחתת העלויות. כיצד זה נעשה?

 

ראשית הקדמה – אחד מתפקידי תאגיד המים הוא לספק מים לתושבים. תאגיד מים מחויב לספק את המים בלחץ מספיק גבוה על מנת שניתן יהיה לצרוך אותם כראוי. למשל, כדי שיהיה לחץ אחיד של מים לצורך מקלחת, באזורים גבוהים או נמוכים, בבניין עם קומות, כיבוי אש, ולשמירה על לחץ המים בקווים השונים.

 

כדי לשמור על לחץ מים זה, יש להפעיל אנרגיה באמצעות תחנות השאיבה שבאחריות התאגיד. שח"מ מקורות זיהתה שלחץ המים המגיע מכיוון 'מקורות' בכניסה לעיר הוא מספיק גבוה בכדי לספק לחץ תקין עבור 18 שעות ביממה. כך, שבעצם, היה צריך למצוא פתרון רק עבור 6 שעות היממה הנותרות, בהן יש דרישת מים גבוהה יותר מאשר ביתר היממה – ועל כן יש צורך במערכות תאגיד מי שקמה, אשר מתגברות את לחץ המים.

 

כיוון שכבר בשלב ב' של הפרוייקט הגיעו למסקנה שאפשר ברמה ההידראולית לייעל את המערכת ולתגבר את מערכות התאגיד רק ב-6 שעות מתוך היממה במקום בכל ה-24, נוצרה הזדמנות לייעול המערכת ולחיסכון משמעותי בהוצאות. לכן, בשלב ב' שודרגו התחנות והוטמעו מערכות המסוגלות לתת אינדיקציה מתאימה לגבי הנתונים, וכן צוותי שח"מ פיתחו קוד חכם שמיישם את המסקנות.

 

לשח"מ שלושה שלבים בפיתוח המערכות שלה:

1.הקמת סביבת עבודה מאובטחת

2.אינטגרציה של התוכנה עם המתקן

3.ווידוא שהתוכנה אכן עומדת בכל ההנחיות הסייבר, לפני שהיא נמסרת ללקוח.

 

יש לציין כי שח"מ מונחית ומבוקרת על ידי יחידת מערך הסייבר הלאומי, מחויבת לכל ההנחיות של אבטחת מידע הקיימות, וכן מתעדכנת בזמן אמת לגבי התרחשויות בעולם בתחום הסייבר – כאשר לצוות שח"מ קיים סיווג בטחוני גבוה.

 

מנהלי מערכות מידע או מהנדסי תאגיד? למידע נוסף צרו קשר עם גיל סעד:

gsaad@MEKOROT.CO.IL